A legjobb D-vitamin forrás a nyers étrendben

 

A D-vitamint néha figyelmen kívül hagyjuk a kutyák nyers étrendjében, pedig nagyin fontos kedvenceink számára. Ez egy speciális vitamin, egy hormon előfutára. Az élelmiszerekben D2-vitamin és D3-vitamin formában fordul elő, a D2-vitamin a növényi, a D3- vitamin az állati eredetű. A kutyák szervezete mind a két formát képes hasznosítani. A D-vitamin több lépésben kalcitriollá alakul, majd ez speciális receptorokhoz kapcsolódik, hogy különféle feladatokat lásson el.


Hogyan jut a kutya D-vitaminhoz?

Az emberek és egyes állatok a bőrt érő UV-sugarak segítségével képes magának is előállítani annyit, ami minden szükségletét fedezi. A D-vitamint ezért “napfény-vitaminnak” is nevezik. Feltételezhető, hogy a kutyák csak kis mértékben képesek erre. Egyes tudósok szerint egyáltalán nem tudnak D-vitamint termelni, mások azt gondolják keveset tudnak szintetizálni napfény hatására. Ez azt jelenti, hogy a kutyák D-vitamin szükségletét nagy részben étrendből kell pótolni. 

A farkasok a vadonban megeszik az egész prédát. Ezek az állatok egész nap a szabadban vannak és D-vitamint termelnek, ezáltal fedezik a ragadozó vitamin szükségletét. Feltételezhető, hogy mivel a farkas is egész nap a szabadban van, valamennyi D-vitamint szintetizál magának is. A kutyáink azonban manapság a napjuk nagy részét bent töltik: a kanapén vagy az irodában. Ez azt jelenti, hogy bőrön keresztül még annyi D-vitamint sem tudnak termelni, amennyire egyébként képesek lennének. Emellett a nyers etetésben is - a kevés kiváltságoson kívül - főleg vágóállattal etetünk. Ezek a vágóállatok sem sűrűn találkoztak napfénnyel, általában zárt istállókban nevelkednek ezért húsuk D-vitamin tartalma is alacsonyabb, mint a vadon élő társaiké. 

De hogyan veszed észre, ha kedvencednek D-vitamin hiánya van?


D-vitamin hiány

A legtöbb gazdi tudja, hogy a D-vitamin fontos a megfelelő kalcium felszívódáshoz. Azonban nem csak a csont anyagcserében vesz részt, hanem immunmoduláló, az erekben és a sejt differenciálódásban is fontos szereped játszik. A D-vitamin hiány látványos jelei a fiatal állatoknál az angolkór, a felnőtt egyedeknél a csontlágyulás (osteomalacia), de nem csak ezek miatt fontos ez a vitamin. Ma már tudjuk, hogy az alacsony D-vitamin szint növeli a szívbetegségek, a gyulladásos bélbetegségek és a rák kockázatát kutyáknál.

Sajnos a D-vitamin hiány következményei nem látszanak azonnal - például az említett betegségek kialakulásához évek kellenek. Tehát, ha a kutyának nincs angolkórja, vagy csontlágyulása az nem jelenti azt, hogy biztosan elég D-vitaminhoz jut.

A D-vitamin hiány gyakori probléma a nyers etetésben. Míg a kereskedelmi forgalomban lévő állateledelekhez szintetikus formában van hozzáadva D-vitamin, addig sokszor a nyers étrendből hiányzik. Ez azért van, mert az életkörülmények nem felelnek meg a természetes körülményeknek (tartós szabadban tartás, vadhús fogyasztás).


Fedezzük a D-vitamin szükségletet

Emiatt gondoskodunk kell arról, hogy megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jusson kedvencünk a nyers étrenddel is. Nincs szükségünk szintetikus vitaminokra, hisz vannak olyan részei az étrendnek, amik remek D-vitamin források:

  • Halak, például hering, sprotni, pisztráng
  • de a belsőségek is, például a máj
  • vannak olyan izmos húsok is, amik jó források pl. a szív
  • vagy a tojássárgája

Azonban nem juttatod kedvenc elegendő D-vitaminhoz, ha csak belsőséget és tojássárgáját kap. Az említett halak ötször annyi D-vitamint tartalmaznak, mint a tojássárgája és akár tizenkétszer annyit, mint a belsőségek. Ez azt jelenti, ha az étrend heti egy halnapot tartalmaz és elegendő belsőséget és tojást kap kedvenced, akkor jól el van látva D-vitaminból.

A hal a D-vitamin egyik legjobb táplálékforrása, mivel sokféle halban nagy mennyiségben megtalálható. 

Íme néhány halfajta, amelyek különösen gazdag D-vitamin források:

1. Lazac: A lazac kiváló D-vitamin forrás, mert jellemzően vadon él, és napfénynek van kitéve. Egy 100g-os lazac akár 600-1000 NE (nemzetközi egység) D-vitamint is tartalmazhat.

2. Hering: A hering azért is kiváló D-vitamin forrás, mert az északi vizekben él és sok napfénynek van kitéve. Egy 100g-os hering akár 1100 NE D-vitamint is tartalmaz.

3. Sprotni: A sprotni sem elhanyagolható, főleg ha nincs feldolgozva. Egy 100g-os adag 10-20 mcg (mikrogramm) D-vitamint tartalmaz, ami kb. 400-800 NE egységnek felel meg.

4. Pisztráng: A pisztráng is jó D-vitamin forrás, de tartalma típustól és eredettől függhet, fontos megjegyezni, hogy nem mindegy mit evett sem. Általában egy 100g-os pisztráng körülbelül 400-600 NE D-vitamint tartalmaz.

Megfelelő D-vitamin forrás (15μg/100g felett)

Nem megfelelő D-vitamin forrás (15μg/100g alatt)

Lazac

A legtöbb édesvizi hal

Hering

Tőkehal

Szardella

Érdes lepényhal

Szardínia

Pangáziusz

Sebes pisztráng/tavi pisztráng

Fekete tőkehal

Sprotni

Merlangius

Pisztráng

Nagy rombuszhal

Makréla


Nem szeretnél halat etetni?

Ha nem szeretnél halat etetni, a csukamájolaj is remek szolgálatot tesz az étrendben, mert kiváló D-vitamin forrás. Bár A-vitamint és néhány esszenciális zsírsavat is tartalmaz, a nyers étrendben ennek a kiegészítőnek a fő feladata a D-vitamin pótlás. Nem tévesztendő össze például a lazacolajjal, hisz azt a zsírsav egyensúly miatt adjuk.


!!De légy óvatos, a csukamájolajat vagy általában a D-vitamint túl is lehet adagolni, mivel zsírban oldódó vitamin. Ezért nem szabad túlzásba esni, ha kedvenced hetente 1x legalább tengeri halat fogyaszt és néha napján egy-egy tojás is belekerül a tálba, akkor felesleges a további kiegészítés. Ha csukamájolaj mellett döntesz, akkor elég csak évente 1x kúraszerűen a téli időszakban, hisz ilyenkor a napfény is kevesebb.


Forrás: der-barf-blog.de

Megjegyzések

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél